henca

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 524 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • henca
    Moderator

      Att de 4 borttagna verkligen är borta är nu bortom allt tvivel, de har tagits bort från vår databas.

      m v h Henrik

      som svar på: Fundament E45 #2090
      henca
      Moderator

        Det blev visst ett litet missförstånd från min sida, nu är även ”Ytterhogdal norrgående” inlagd i vår databas som KE45N115.

        m v h Henrik

        som svar på: Fundament E45 #2089
        henca
        Moderator

          Tack för tips! Nu var det så väl att google streetview uppdaterades så sent i november för dessa positioner. Där ser man tydligt att det i Ytterhogdal finns ett fundament som fångar östgående trafik men inget fundament i motsatt riktning. De nya positionerna är inlagda som:

          KE45E113 och KE45S114

          m v h Henrik

          som svar på: Falska användare #2084
          henca
          Moderator

            Gissningsvis skapar de användare som sedan får ligga inaktiva ett tag för att inte dra till sig uppmärksamhet. Sen plötsligt en dag postar dessa användare inlägg med länkar som lurar folk att klicka sig in på olämpliga sidor.

            De stackare som klickar drabbas sedan av t ex ransomware eller kanske används deras datorer till att skicka ut stora mängder spam utan att de själva märker något.

            m v h Henrik

            som svar på: 1 till #2056
            henca
            Moderator

              Tack för tips! Den nya är nu inlagd som K363N07.

              Det kan vara lurigt att höja hastigheten på en position, en del väg-sträckor har olika hastighet sommar och vinter.

              m v h Henrik

              som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2054
              henca
              Moderator

                Tack för din felsökning och att du delade med dig av lösningen!

                Efter lite googlande hittade jag sidan
                https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=gtDjiglxSO5nLNr3BP8m36
                som lite närmare beskriver kraven på bmp-filen.

                På sidan står det att den skall vara 24×24 pixel stor, vid något tillfälle för länge sedan kom jag fram till att det skulle vara 22×22 pixel men det verkar ju ändå fungera med 22×22.

                På sidan står det också att färg-djupet skall vara RGB (vilket jag tolkar som 24 bitar), 8-bit eller 16-bit. Märkligt att en modernare GPS inte klarar 24-bitars RGB-ikoner.

                Frågan är hur man skall förhålla sig till detta… Det skulle vara fullt möjligt att skriva om vår kod till att alltid skapa 8- eller 16-bitars-bilder. För vanliga trafik-skylt-ikoner skulle det inte göra så stor skillnad. Dock skulle nog kvaliten bli lite sämre på fartkamera-foto-ikonen. Sen används ju den här koden också på fler ställen än fartkameraforum.se, alla kanske inte skulle uppskatta begränsningen i färgdjup på ikonerna.

                Man skulle också kunna låta användaren välja färg-djup vid nedladdningen av poi-filen, precis som man idag kan välja mellan olika ikoner. De flesta skulle nog mest se ett sådant val som förvillande.

                m v h Henrik

                som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2052
                henca
                Moderator

                  Märkligt, hur gammal är din GPS? För mig har dessa bmp-filer funkat både i den Garmin som jag har nu och min förra som jag köpte 2007.

                  m v h Henrik

                  som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2050
                  henca
                  Moderator

                    Jag googlade lite åt dig och kom till garmin-sidan:

                    https://support.garmin.com/en-HK/?faq=771qHbZ2NY31qhk6StGSsA

                    På den sidan nämns enbart bilder i bmp-format, inga andra format nämns.

                    m v h Henrik

                    som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2048
                    henca
                    Moderator

                      Det som kopplar bildfilerna till punkterna är helt enkelt namnet på bildfilen när man använder poiloader. När filen abc.csv laddas in i GPSen av poiloader får alla punkter i den filen ikonen från den abc.bmp som ligger i samma katalog som abc.csv.

                      m v h Henrik

                      som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2046
                      henca
                      Moderator

                        Jag har inte någon Montana, bara GPS-navigatorer avsedda för att sitta i fordon, kanske är det en signifikant skillnad?

                        Det låter som att du har gjort rätt för att kunna se ikonerna, .bmp-filen skall ligga i samma katalog som tillhörande .csv-fil. Filen fdl.txt är inte så viktig, den beskriver bara villkoret för användande av data och används inte av poiloader.

                        Tyvärr kan man inte ladda upp bilder till forumet, så jag kan varken visa screenshots eller foton på min GPS med ikoner på skärmen.

                        Precis som du har gjort skall man i poiloader peka ut en katalog eller katalog-struktur där man har .csv-filerna. Själv har jag lagt filerna för rastplatser i en katalog som ligger bredvid filerna för fartkameror men pekar i poiloader ut en katalog som täcker in bägge dessa. Enheten väljs till ”Meters and KPH” och jag väljer ”Manual” mode.

                        Filer som råkar ha en siffra i filnamnet, t ex ”Jet_98.csv” gissar poiloader per automatik att de innehåller proximity-punkter som det skall varnas för och att default hastighet att varna vid är 98 km/h. Då får man kryssa ur ”This file contains proximity alert points”.

                        Filen fartkameror.csv inser inte min poiloader med automatik att ”This file contains proximity alert points” borde vara ikryssad, så då får jag i stället kryssa i det manuellt. Jag väljer i poiloader att bli varnad på 400 m avstånd, tack vare att varje punkt har en egen hastighet i filen får jag dessutom av min GPS-navigator en annan typ av varning om jag skulle råka ligga över den hastigheten.

                        I min navigators karta ser jag ikoner både för fartkameror och andra punkter som jag laddat in, t ex mackar eller rastplatser. Jag ser också ikoner för punkter som Garmin själva väljer att skicka med tillsammans med kartan.

                        m v h Henrik

                        som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2043
                        henca
                        Moderator

                          Ja, åtminstone på mina Garmin-navigatorer kan man på kartan se den ikon som finns i fartkameror.bmp som skall ligga bredvid fartkameror.csv när de laddas in med poiloader.

                          m v h Henrik

                          som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2041
                          henca
                          Moderator

                            Kanske kör vi olika versioner av poiloader, jag kör nog en ganska gammal version. När jag laddar in punkter brukar jag få någon fråga om proximity alert att kryssa i och ett val om på vilket avstånd det skall varnas. När jag sedan närmar mig en sådan punkt, t ex fartkamera eller fartgupp plingar GPS-navigatorn på ett vis. Skulle jag dessutom råka köra fortare än punktens hastighet plingar GPS-navigatorn på ett annat vis.

                            m v h Henrik

                            som svar på: POI, mackar istället för fartkameror #2039
                            henca
                            Moderator

                              Vi har flera olika poi-filer, dock inga med mackar. Vad använder du för program för att ladda in punkterna i din GPS-navigator? Är det Garmin Poi Loader? Får du vid inladdningen någon fråga om när det skall varnas för filen med fartkameror?

                              m v h Henrik

                              som svar på: 2 styck väg 76 #2035
                              henca
                              Moderator

                                Tack för tips! De är nu inlagda som:

                                59.773923
                                18.674089
                                K76N30
                                70
                                Fjällen

                                59.818686
                                18.651231
                                K76S31
                                50
                                Estuna

                                Jag gissar att den i Estuna har riktning 195 grader, d v s söderut? Kameran syns inte på streetview som är från 2018, verkar lite knepigt att sätta en kamera där utan att behöva riva en stödmur av sten eller skymma en vägskylt.

                                m v h Henrik

                                som svar på: 12 nya väg E4, 77, 282 och 506 samt en sänkt hastighet #2027
                                henca
                                Moderator

                                  Tack för din uppmärksamhet Ludde! Jag rensar bort K77E15 då den saknade ortsnamn i kommentaren, sannolikt har den rapporterats in som fundament. Om det inte vore för K77E23 hade jag i stället tagit bort K77E22 och kompletterat K77E15, men hur jag nu än gör blir det en lucka i nummerserien.

                                  m v h Henrik

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 524 totalt)