Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Tack! De där var nya, de är nu inlagda som:
K15S05
K15N06
K52E20
K52W21
K52E22
K76N10 (riktning osäker, men den verkade stå på höger sida av vägen för norrgående trafik)
KE10W21m v h Henrik
Skickade även svar via mail, kan du öppna andra zip-filer som du tankat hem? Garmin-zip-filen innehåller bara tre filer utan katalogstruktur:
minotaur:~> unzip -l /tmp/fartkameror_garmin.zip
Archive: /tmp/fartkameror_garmin.zip
Length Date Time Name
——— ———- —– —-
1550 11-03-2016 19:36 fartkameror.bmp
55888 11-03-2016 19:36 fartkameror.csv
20403 11-03-2016 19:36 fdl.txt
——— ——-
77841 3 filesMin gissning är att ditt felmeddelande beror på att du försöker packa upp innehållet i en katalog på din dator där du inte har skrivrättighet.
m v h Henrik
Tips på mailen:
Två nya vägbulor i Malmslätt på var sin sida av korsningen Nya
Ledbergsvägen-Mariedalsgatan 50 km/timInlagd som en punkt mitt i korsningen. (Även Ålerydsvägen består av olika gupp beroende på färdriktning, men en punkt bör räcka då guppen hör ihop.)
m v h Henrik
Tack!
De är nu inlagda som:
K274E07
K274W08
K274N09
K274S10
K274W11m v h Henrik
Tack! De är nu inlagda som:
K172S05
K172N06
K172S07
K172N08m v h Henrik
Uppdaterade även Vårdsbergsvägen i Linköping som numera har 30 km/h i stället för 50 km/h.
m v h Henrik
Tack och God Fortsättning! De är nu inlagda som:
K646N01
K646E02
K646E03m v h Henrik
Ett mail är skickat med filen.
m v h Henrik
Jag försökte skicka ett pm med en zip-fil men är lite osäker på om det gick iväg. Vid mina två försök fick jag en text tillbaka som sade att man måste skriva något i to-fältet trots att jag skrivit ditt användarnamn där.
Men jag kan tipsa om en hyffsat liten fil med bara 43 punkter på
http://poolhem.se/porsche/Garmin-formatet stödjer inte så många olika fält, så där har man lagt in saker som address och tel-nr i kommentarsfältet.
m v h Henrik
Tack!
De är nu inlagda som:
K609W01
K609E02
K609W03
K609S04KE14E49
KE14W50
KE14E51
KE14N52
KE14S53
KE14N54
KE14S55
KE14W56
KE14E57m v h Henrik
Faktum är att i databasen finns det redan ett fält för varje punkt vid vilken tidpunkt den uppdaterades. Men därmed inte sagt att det finns något enkelt sätt att presentera det…
Om man lade till en extra kolumn på
http://poi.fartkameraforum.se/www/iso-8859-1.php/poi_list.php?selected_database=fartkameror
befarar jag att det skulle bli jobbigt att vada genom alla rader på den sidan för att se vilka punkter som uppdaterats nyligen. För att göra den informationen användbar skulle det krävas att det gick att sortera hela tabellen efter den kolumnen.Men redan idag används dessa data (annars hade de naturligtvis inte funnits i databasen). Dock presenteras tidpunkten enbart för den senast uppdaterade punkten i tabellen på https://fartkameraforum.se/poi-filer/
Vi har också ambitionen att här i forumet under rätt rubrik dokumentera alla uppdateringar som vi gör med databasen. Om du t ex laddade hem en fartkamerafil 31/10 och går till https://fartkameraforum.se/forums/forum/poi-points-of-intresst/poi-fartkameror/ och läser de inlägg som skrivits sen dess kommer du få en väldigt tydlig redovisning på vad som hänt sen du senast tankade hem filen.
m v h Henrik
Jag har dessutom fixat problemet med felaktiga väghastigheter, här kan jag dock inte ta åt mig äran men som sagt det finns fler som använder IGO8.
Hur löste du problemet med hastigheterna? Lyckades du tanka ut fartkamerornas tillhörande hastighet från NVDB på något vis?
m v h Henrik
Igo formatet är rätt simpelt X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION
Ja, fast det formatet gäller bara för fartvarningspunkterna. Jag behöver dessutom veta hur formatet ser ut för resmålspunkterna.
m v h Henrik
Om Ni har en SQL databas varför kopplar Ni inte den till NVDB ? Hitta eller konstruera nycklar så att man får ett interface mellan tabeller och databaser, det är där utmaningen ligger.
Men systemet som detta bygger på handlar inte alls om NVDB. Det bygger på ett generellt system som kan hantera många olika sorters punkter. Bara här på fartkameraforum.se har vi fem olika tabeller med data för olika typer av punkter. För fyra av fem tabeller här på fartkameraforum.se är inte NVDBs ID-nummer relevanta alls. För övriga användare ute i världen är inte heller NVDBs ID-nummer relevanta, där kan det handla om alltifrån positioner på vackra vägar till kontaktuppgifter för idrottsföreningar.
Så om vi här på fartkameraforum.se skulle klämma in NVDBs ID-nummer i vår tabell för fartkameror skulle vi antingen få göra det i något av de befintliga fälten. Då skulle vi få skriva ID-nr antingen i fältet för namnet eller i fältet för kommentaren. Eller så skulle vi få lägga till ett fält till för ID-nummer och detta fält skulle då få en lite missvisande rubrik som t ex tel-nr. Dessutom skulle det fältet synas för alla våra tabeller som t ex vägbulor och broar.
Men låt oss nu bortse från alla dessa praktiska problem och låtsas att det snyggt och lätt skulle gå att lägga till ett fält för ID-nr i tabellen för fartkameror. Hur skulle då dessa ID-nr kopplas ihop med NVDB? Vi har ju inte direkt-access till deras databas.
Hur utdata formatet ser ut är oväsentligt, Jag kör IGO8, någon annan Garmin…
Been there, attempted done that… Under min höst-semester offrade jag några timmar på att försöka generera filer även for igo8. Det föll på bristande information om hur filformaten för igo8 egentligen fungerar. För att kunna lägga till stöd för igo8 räcker det inte att stödja punkter med hastighetsvarningar, dessutom måste resmålspunkter stödjas.
Ni får återkomma när Ni vill ta nästa steg.
I skrivande stund har jag gett upp inbyggt stöd för igo8. Men om någon bidrar med en patch eller om jag vid någon framtida semester får några timmar över och då har en bra spec på hur igo8-formaten fungerar och en villig testare kanske jag gör ett nytt försök.
m v h Henrik
Hur menar du med ”forumets fil kommer i fortsättningen vara en utdatafil från databasen.”? Vilken databas? NVDB? Om vi kan få till den automatiska data-hämtningen från NVDB vore det perfekt.
Annars, redan idag, är de filer som går att ladda hem från forumet något som genereras i realtid från en SQL-databas.
Det vi i nuläget saknar är hastigheten och vägnumret
Ja, just möjligheten att automatiskt läsa ut varje kamerapositions hastighet från NVDB är den stora bristen. Annars skulle jag vara villig att offra såväl vägnamn som annan information i vår namnkonvention om det bara fanns ett sätt att automatiskt få ut positioner med tillhörande hastighet från NVDB.
och därför behöver vi forumets fil och dess data.
Vilka är ”vi” här? Är ”vi” de som söker data till sina igo8-enheter eller är ”vi” de som söker data till fartkameraforums databas? Då jag tidigare befarade att vi söker lösningar på två helt olika problem skrev du: ”Jag vill att så fort något ändras eller läggs till så ska man med en enkel körning få forumets fil uppdaterad.” men nu tycker jag återigen att det verkar som om problemet du försöker lösa är hur du enklast skall kunna hämta de data som du behöver från forumets databas.
Som jag ser det har vi ett gemensamt problem att lösa: Hur få ut hastighet till varje kameraposition ur NVDB. När det problemet väl är löst kan vi använda data från NVDB både till att skapa forumets databas och till att skapa filer för andra format. Med en sådan lösning på plats finns det inte heller något behov av att kunna knyta punkter i vår databas tillbaka till punkter i NVDB, d v s vi behöver inte ha med NVDBs ID-nr i vår databas. Det enda som absolut behövs är position och hastighet. Kan vi dessutom få riktning och vägnamn är det bara en bonus.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg