IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 193 totalt)
  • Författare
    Shas
    Deltagare

Ja då kommer minnena snabbt tillbaks… Tema eller skin som det heter på engelska är ju nedsläckt och går inte att klicka på. Har skickat en fråga till leverantören misstänker att detta går att fixa i någon systemfil… Det här är en OEM variant av programvara så det är väl därför. Om det är någon som har koll så får Ni gärna höra

Nu är det väl så att med den nya filen noggrannhet apropå på väghastigheter och enkelheten att uppgradera, kanske man ska svälja stoltheten och bara välja att enheten varnar för kameror när man kör för fort…

Men jag vill gärna….

Mvh // Shas

Benke
      Deltagare

Morrn. Hoppas gör rätt nu, (första försök till inlägg:-)
        Läste ” Igo8-20161129.txt ”.
        Hittade några: ” #värdefel! ” i spalten ” Direction ”,
        och nåt med vad slag av kamera det var.

Provat att ändra, och lagt till de på väg30.
        Testa å jämför, jag kan ju ha missförstått något.

Mvh berr

Attachments:
        You must be logged in to view attached files.
        henca
        Moderator

Välkommen berr till forumet, du gjorde allting precis rätt!

m v h Henrik

Shas
          Deltagare

Hej på dig Berr och tack för feedbacken… Mitt fel lite halvklantigt… Problemet med kameratyp fixat…

K113S03 80 55.90649 13.343438 ”Rad 58 Rätt”
            K1153E2 70 58.581993 15.942594 ”Rad 59 Avvikande”

Vad säger forumansvarig om att uppdatera de aktuella positionerna här på forumet ? Är lite mer än 20 st så det är inget hästjobb… Riktningen får vi från Google.

1 Tänk dig att du du får pilen i bilens körriktning, behöver inte vara exakt. för den avvikande filen får vi då ca 80° Riktningen ska anges i motsatt riktning nämligen plus 90°
            K1153E2 blir då K115S80 Varje kvadrant är indelad i 100°.

Rätta mig nu om jag har fel

Mvh // Shas

Shas
            Deltagare

Rättelse plus 100 ska det vara inte plus 90…

Shas
              Deltagare

Och här kommer en förbättrad fil… Kameratyperna fixade. Problemet med riktningen på ett 20tal kameror kvarstår tills dessa mitt tidigare mail får ett svar…

Håll till godo…

Attachments:
                You must be logged in to view attached files.
                Shas
                Deltagare

Äntligen Jag har funnit det… Problemet med den nedsläckta ”skin” knappen. Det visade sig att detta beror på en ”konflikt” mellan vilka upplösningar som är tillåtna. En liten justering i sys filen och vips så kommer jag åt och kan använda andra skin

Vad tid jag lagt ner på detta 😉

Benke
                  Deltagare

Hej.
                    Var kan man hitta åt vilket håll kameror är vinklade?
                    NVDB visar ju sånt, men att kolla flera kameror tar ju sin tid.

Var förbi många idag, och en del gav ingen varning,
                    alternativt några 100 meter fel position.
                    Kan ju va gps’en som fått influensa 🙂 men blir lite osäker.

Jämförde ett par i ” Igo8-20161129.txt ” mot nvdb,
                    och om jag själv nu inte såg helt fel, var de omvända,
                    (väster var öster, å vice versa).

Mvh Berr

Shas
                    Deltagare

Hej på dig !

Just det du säger var en av de stora utmaningar som jag ställdes inför när jag gjorde min konverterare…

Jag kom fram till att ”Cirkeln” är uppdelad i fyra kvadranter och så här löste jag problemet så här och det har stämt på alla de kameror som jag kört förbi…

I mitt program har jag använt en 360° cirkel men jag har senare kommit fram till att det är 400° som gäller—

D58=Aktuellt väderstreck
                      OM(D58=”N”;0;OM(D58=”E”;100;OM(D58=”S”;200;OM(D58=”W”;300))))
                      Därefter får du plussa på aktuella grader inom kvadranten ”riktningen”

Gå in på google du ser ju på vilken sida kameran står och då vet du ju också i vilken riktning du närmar dig kameran… Ta ut vinkeln i motsatt riktning

Du kan ju ha väldigt stor tolerans på riktningen lite under 200° (180°) det blir ändå rätt

Mvh // Shas

Shas
                      Deltagare

Jag vill bara tillägga att de kameror som jag kört förbi är väldigt exakt placerade… Ingen laddare eller telefon som stör GPS:n ?

henca
                        Moderator

När det gäller våra kamerapositioner, både de som är manuellt inmätta och de som tas från NVDB, kan man inte helt lita på att kameran visas på rätt sida i google maps. Precisionen verkar kunna skilja lite mellan olika kamerapositioner.

Att precisionen varierar på manuellt inmätta kameror är ju inte så förvånande, men jag är lite förvånad att inte NVDB har bättre precision på sina kamerapositioner. Kanske strävar NVDB efter att ange positionen på vägen som mäts av kameran. Kanske blir det avrundningsfel då vi konverterar mellan olika koordinatsystem (egentligen skall man ta hänsyn till tid och datum vid konvertering mellan olika koordinatsystem eftersom kontinenter flyttar på sig). Kanske är inte vägarnas positioner exakta på google maps.

Därför skulle jag inte lita på kamerans position på google maps när det gäller att avgöra i vilken riktning kameran tittar. Bättre att använda NVDB för att avgöra riktningen.

NVDB mäter vinkeln i grader, 0 grader är norrut, 90 grader österut, 180 grader söderut och 270 grader västerut. Det luriga är att de anger riktningen som kameran tittar i. En kamera som tittar söderut fotograferar trafik som går norrut.

Hur det sen är i igo8 vet jag inget om. Kanske anger de riktningen i gon i stället för i grader. Gon delar in ett varv i 400 enheter i stället för 360. Ibland kallar man även gon för nygrader, det är främst inom byggbranschen som man brukar använda gon, men visst, dit hör även lantmäteriverksamhet.

Ambitionen är att hålla fartkameraforums databas så komplett och korrekt som möjligt. Om ni hittar några fel får ni mer än gärna rapportera dem. Om det sen blir en, tjugo eller femhundra kamerapositioner som behöver uppdateras spelar inte så stor roll. Ambitionen är att alla positioner skall vara korrekta, fast det kanske kan ta lite mera tid om det blir mycket arbete.

m v h Henrik

Shas
                          Deltagare

Ok uppriktigt sagt vet jag inte vad NVDB är för något.. Jag köpte av misstag en stereo som jag förutsatte var en android… När jag insåg att det inte var det så var det lite som att börja om….

Det fanns inga kompletta kamerafiler så därför gjorde jag ett eget program. För mig räcker det som jag har fått fram i filen 20161202 alldeles utmärkt. Det är ett 20 tal kameror med fel koordinatsystem om vi börjar där

positionen har vi ju redan det är ju endast riktningen och enligt mig duger den lösning jag föreslog alldeles utmärkt men som sagt det är inte mitt val…

Säg till när Ni vill ha en uppdaterad fil så löser jag det till Ni fått i ordning på Er databas

Mvh / Shas

henca
                            Moderator

NVDB är vägverkets databas, där finns det massor med data om våra vägar, bl a data om fartkameror. Hur NVDB används beskrivs i denna tråd:

NVDB som datakälla till fartkameror

Du skriver något om ”ett 20 tal kameror med fel koordinatsystem”, vad menar du med det? Är det i din fil det är fel? Är det i vår databas det är fel (databasen som genererar filer för garmin, navman och tomtom)? Om det är i vår databas det är fel, vilka kameror är det i så fall det rör sig om och vad vore det rätta värdet för dessa kameror?

m v h Henrik

Benke
                              Deltagare

Jag har gjort nåt fel.
                                Ber om ursäkt.
                                Nåt tok var det, men troligen på min gps.

henca
                                Moderator

Fint om allt löst sig och vi inte behöver korrigera något.

m v h Henrik

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 193 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.