IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 193 totalt)
  • Författare
    Shas
    Deltagare

Hej på dig Henrik… Fel och fel, om du tittar i min fil 20161202 så finns det ett 20 tal kameror som det står värdefel… Detta beror på att att de har en annorlunda uppbyggnad av sitt koordinatsystem.

Så absolut om inte jag tänkt helt fel så vore det bra att ändra dessa till samma system som de övriga…

Nu ska jag köra en längre strecka ca 50mil så det blir till att hårdtesta systemet

Mvh // Shas

henca
      Moderator

Jag tankade nu hem din fil och ser att det står värdefel på ett antal vinklar. Vilka är ”de” som har ett annorlunda koordinatsystem? Hur påverkar koordinatsystemet kameravinklarna?

I våra filer ser man bara vinkeln genom namnen på kamerapositionerna, det blir en ganska grovkorning vinkel med 90 graders upplösning. I NVDB ser du vinklarna med en grads upplösning, men vinklarna blir 180 grader fel då de vinklar som där anges anger vart kameran tittar och inte färdriktningen.

Någonstans i tråden skrev du också att du väntade på svar på ett mail innan du kunde fixa detta. Vad är det för typ av information som du behöver i det mailet?

m v h Henrik

Shas
        Deltagare

God morgon !

K113S03 80 55.90649 13.343438
          K1153E2 70 58.581993 15.942594

Då ska vi se… Om vi tittar på de första 7 siffrorna detta ska vara rad 58 och 59 i min fil 20161202. Den översta 80filen har samma uppbyggnad som i stort sett alla kameror medan den nedersta 70filen har en annorlunda uppbyggnad.

80 filen: Syd + 3°
          70 filen: ?

I forumets datafil finns ett 20 tal av den nedre varianten där riktning saknas eller har ett annat system vilket blir värdefel för mig…

Jag kommer att ändra denna så att det inte står något här, plus om det är möjligt åter lägga in informationsfältet med notering ”riktning saknas”

Mvh // Shas

Shas
          Deltagare

Hej igen… Då tar vi nästa spörsmål… Körde som sagt en längre sträcka igår och uppmärksammade två saker.

Två kameror runt strax efter Flen i riktning mot Stockholm saknades, Möjligt att detta är någon av mina ”värdefel” kameror får kolla detta på något sätt senare men min fråga är:

1. Är kamerafilerna på detta forum synkat med NVDB ?
            (Jag förutsätter att alla kameror finns i denna databas även om informationen brister)

2. Vid några ställen var väghastigheten felaktig, något som jag misstänker tillhör
            kartdatan, Finns det någon lösning på detta ?

Mvh // Shas

henca
            Moderator

Skall göra mitt bästa för att besvara dina frågor:

1. Det finns inte någon automatisk synkning mot NVDB. Det största hindret mot en sådan automatisk synkning är att man inte på något automatiskt vis kan få ut vilken hastighet som hör till en viss kamera från NVDB. Ett annat mindre hinder mot en sådan synkning är att man inte heller på något automatiskt vis kan få ut vilken väg en viss kamera står på.

I brist på automatisk synkning har vi dessa trådar i forumet:

NVDB som datakälla till fartkameror

Kartor för våra och vägverkets positioner för fartkameror

Den första tråden ovan beskriver hur man med manuellt arbete hämtar ut de data som behövs ur NVDB för att rapportera in kameror till vår databas, mig veterligen går inte detta manuella arbete automatisera mycket mer än så.
              Den andra tråden visar till kartor med positioner för de fartkameror som vi har i vår databas och de fartkameror som finns i NVDB. Med hjälp av dessa kartor kan man relativt enkelt se vilka kameror som saknas i vår databas. I dessa kartor finns även koordinaterna för kamerorna från NVDB omräknade till WGS84, men det återstår ändå manuellt arbete med kartor och NVDB för att se vägnamn och hastighet.

2. Enda lösningen på felaktiga hastigheter är att rapportera in vilka kameror det rör sig om och vad den korrekta hastigheten är.

För någon månad sedan var jag själv ute och åkte och upptäckte några kameror med felaktig hastighet. Jag tänkte att det skulle jag fixa när jag kom hem genom att ta korrekt hastighet från NVDB. Tyvärr var hastigheten fel även i NVDB så dessa kameror har kvar sin felaktiga hastighet. Nästa gång jag kör förbi där får jag försöka anteckna noga exakt vilka kameror det rör sig om och vad korrekt hastighet är för dessa kameror.

Det är också möjligt att rapportera in felaktigheter i NVDB till NVDB. Jag har rapporterat in en felaktig hastighet på en vägsträcka där och de korrigerade den efter några dagar. Men även om hastigheterna blir korrigerade i NVDB återstår det manuellt arbete för att få dem korrigerade hos oss. Detta manuella arbete måste också initieras av att någon rapporterar felaktigheten.

m v h Henrik

henca
              Moderator

K113S03 80 55.90649 13.343438
                K1153E2 70 58.581993 15.942594

80 filen: Syd + 3°
                70 filen: ?

Observera att namnet på fartkamerorna inte innehåller någon exakt riktning!

Den enda riktning som du får är från bokstaven som kan vara N, E, S eller W. Siffran efter riktningen är bara ett löpnummer med ambitionen att namnet på varje kamera skall vara unik. Unika namn på kamerorna underlättar när du skall rapportera in felaktiga data för någon kamera.

m v h Henrik

Shas
                Deltagare

Nja det verkar konstigt. Varför finns det då endast numrering upp till 100 och flertalet har samma.. Jag vill nog mena att väderstrecken bestämmer vilken sektor vi befinner oss inom.

Det som talar för min teori är att det faktiskt stämmer 😉

N=0 ; E=100; S=200; W=300… plus grader

Laddade ner databasen från vägverket, mycket information som jag inte vet vad det är men det borde gå att synka dessa två ska jobba lite på detta…

Mvh// Shas

Benke
                  Deltagare

Morrn.
                    Var kommer man åt ”databasen” från vägverket?
                    (Om nu vem som helst kan hämta, förståss)
                    Bara hittat https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket ”.
                    Men att leta runt där kräver ju aningen tålamod 🙂

Mvh Berr

Shas
                    Deltagare

Hej på dig !

Lastkajen.. Du måste skapa ett konto. Sedan är det en zipfil med en dbase fil som vi pratar om…

Dbase går bra att öppna i excel men lite förlust av åäö men det går ju att fixa…

Gjorde själv ett script för detta…

Mvh // Shas

henca
                      Moderator

Nja det verkar konstigt.

Var och en får naturligtvis tro som man själv vill, men jag som bara senaste månaden matat in drygt 50 fartkameror i vår databas borde väl ändå ha lite koll på vilken namnkonvention jag använder för de kameror som jag matar in?

Varför finns det då endast numrering upp till 100 och flertalet har samma..

Löpnumret i slutet av kameranamnet är per väg. Normalt sett är dessa löpnummer 2-siffriga, d v s första (eller äldsta) kameran på en väg får nummer 01. Därefter räknas det uppåt. Sen finns det säkert fall där det har blivit fel, även om ambitionen är att alla kameranamn skall vara unika kanske det har fumlats så att det blivit dubletter. Någon gång när jag var ganska ny på det här med att mata in kameror råkade jag ta samma löpnummer för olika väderstreck, sen såg jag att löpnumren för övriga kameror verkade vara unika per väg. Jag brydde mig inte om att korrigera den väg där det fanns dubletter av löpnumren, huvudsaken är att varje kameranamn är unikt.

Vad får dig att tro att numreringen bara går upp till 100? Även om numreringen oftast bara är tvåsiffrig finns det åtminstone en väg med med kameror som har högre löpnummer och det är E4:

KE4N121 Granberget norrgående

Jag vill nog mena att väderstrecken bestämmer vilken sektor vi befinner oss inom.

Det som talar för min teori är att det faktiskt stämmer

Ett gott råd är att kontrollera hur noggranna vinklar du faktiskt får med din teori och dina formler. Om du inte vill att slumpen skall kunna spela dig ett spratt bör du naturligtvis kontrollera flera kamerapunkter. Jämför t ex med vägens riktning på google maps. Tycker du att det verkar stämma på en grad när?

Eller så gör du det enkelt för dig själv och litar på mig när jag säger att siffrorna i slutet på fartkameranamnet bara är ett löpnummer som inte har någonting alls att göra med kompassriktningen.

m v h Henrik

Ibasto
                        Keymaster

2. Vid några ställen var väghastigheten felaktig, något som jag misstänker tillhör
                          kartdatan, Finns det någon lösning på detta ?

Trafikverket genomför i nov-dec -16 stora ändringar av hastigheterna på våra vägar. http://trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Hastighetsgranser-pa-vag/andradehastighetsgranser-2016/
                          90-sträckor i 17 län påverkas.

Jag skulle säga att vårt största behov här på forumet just nu är att få in rapporter på dessa ändringar. När det gäller nya kameror så kan vi relativt enkelt och med fleras hjälp få den datan vi NVDB och de kartlänkar som skapas av er här på forumet. Det är betydligt svårare att fånga upp hastighetsändringar för redan befintliga kameror även om det teoretiskt sett går. Jag har skrivit lite om hur man kan rapportera in felaktigheter här: https://fartkameraforum.se/extra-resurser/

/Ibasto

Shas
                          Deltagare

God morgon på Er alla !

Vänder mig i första hand till dig Henca. Om vi återgår till riktningsproblematiken med filen på detta forum.

Mest för att jag ska få min fil till IGO8 så riktig som möjligt.

Är vi överens om detta ?

N = 0°-89°
                            E = 90°-179°
                            S = 180°-269°
                            W = 270°-359°

Med ovanstående data tillgänglig torde den minst felaktiga uppskattningen bli följande

N = 45°
                            E = 135°
                            S = 225°
                            W = 315°

Eller har jag uppfattat det fel ?

Mvh // Shas

henca
                            Moderator

Eftersom 90 grader är rakt österut ser jag även 89 grader som en ganska östlig riktning. Därför strävar jag efter att mata in följande väderstreck i databasen beroende på färdriktning:

315° – 45° => N
                              45° – 135° => E
                              135° – 225° => S
                              225° – 315° => W

Sedan kommer då de bokstäver som anger väderstreck kunna tolkas som kompassriktning i grader:

N = 0°
                              E = 90°
                              S = 180°
                              W = 270°

I princip borde precisionen på dessa framräknade vinklar kunna ha ett fel på max +-45°, men enstaka kameror har lite större fel än så. I NVDB kan det t ex finnas en fartkamera som tittar i riktningen 130° vilket motsvarar färdriktning 310° vilket borde vara en ganska så västlig riktning. Men vägen kanske till största delen sträcker sig i nord-sydlig riktning och i kommentaren till kameran kanske det står ”ortsnamn norrgående”. I dessa fall har jag inte varit helt konsekvent, ibland har jag skrivit riktning W efter kameravinkeln, ibland har jag skrivit riktning N efter kommentaren. Så jag skulle nog inte våga lova någon precision bättre än kanske +- 60°.

m v h Henrik

Shas
                              Deltagare

Ok då har du redan tänkt till… Bra då justerar jag min fil efter detta…

En sak bara, när vi pratar om databaser är det viktigt att kunna para i hop dessa… Normalt är att man använder sig av Nycklar/ID.

Känns som att det skulle vara en väldig fördel om man faktiskt får med den unika nyckel= (kamerans ID) som faktiskt finns i NVDB. Då skulle man med en fråga och lite SQL kod generera din fil.

Det är faktiskt väldigt enkelt… och ger en enorm flexibilitet i framtiden.

Jag hittade dessutom väghastigheterna i en annan databas och det hade ju varit mumma om vi kunde koppla ihop dessa tre databaser

Mvh // Shas

henca
                                Moderator

Nuvarande namnkonvention i vår databas är ett arv från tidigare eldsjälar som underhöll liknande web-sidor. Jag vet inte om de liksom vi använde sig av någon SQL-databas i botten eller om de kanske bara underhöll ett antal filformat och samarbetade om data till sina filer.

Det som vi skulle tappa om vi övergav nuvarande namnkonvention är namnet på vägen där fartkameran sitter samt den grova färdriktningen. Dock tycker jag personligen att det skulle vara värt att offra den informationen i fall det kunde leda till en automatisk uppdatering med data från NVDB. Idag kommer inte alla våra kamerapositioner från NVDB, många av våra positioner är också manuellt inmätta.

Om vi kunde komma till ett system där vi automatiskt uppdaterar vår databas med alla kamerapositioner från NVDB skulle det bespara oss väldigt mycket arbete. Vi skulle nog också få mindre fel i vår databas. Därmed inte sagt att data från NVDB är felfria, vi skulle inte kunna korrigera felaktiga data i vår egen databas utan i stället hänvisa felanmälningar vidare till NVDB.

Största hindret som jag sett till att automatiskt uppdatera kamerapositioner från NVDB är att det verkar svårt att automatiskt få ut vilken hastighet som hör till varje kamera från NVDB. Lyckas någon lösa det problemet offrar jag gladeligen vår namnkonvention med vägnamn och färdriktning och övergår till NVDBs IDnr.

m v h Henrik

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 193 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.