Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Tack för den uppdaterade filen!
Naturligtvis skall man i första hand använda tillhörande data för att avgöra kamerariktning, jag avsåg främst de fall då man av någon anledning tvivlar på eller rentav saknar angiven kamerariktning. Flera gånger har jag på manuellt inrapporterade kameror gått in i google maps satellitvy för att med hjälp av kamerans position försöka avgöra om kamerans angivna riktning är rimlig. På google maps kan man zooma in betydligt mer än blå kartan och i satellitbilden blir även småvägar ca 100 pixlar breda.
Min erfarenhet av kameravinkeln är att den tyvärr ofta leder till förvirring. I NVDB anges vinkeln riktningen som kameran tittar i, i vår databas anger vi riktningen som fordonen rör sig i, d v s diametralt motsatt vinkel. Vid manuellt inrapporterade kameror är det inte alltid så tydligt vilken riktning som avses med vinkeln.
Om det är lätt för dig att ta fram dessa data i tabellform tar jag mer än gärna emot dem, kanske kan jag då under påskhelgen försöka göra något script som sorterar data och visar skillnader i hastighet jämfört med våra data.
Då alla positioner alltid har ett namn i samtliga GPS-fil-format som vi stödjer krävs det någon form av namnkonvention. Denna konvention skulle kunna vara så enkel att alla positioner bara helt enkelt fick heta något som t ex ”kamera”, filformaten kräver inte att namnen skall vara unika.
Vår nuvarande namnkonvention är ett arv från gamla speedcams, den namnkonventionen har ett löpnummer som innebär att alla kameror får unika namn. Fördelen med unika namn är att det gör förståelsen lättare om någon vill diskutera en specifik kamera. Det är lättare att slå upp data om kamera K1050E01 än ”Den där kameran i närheten av ladan utanför Ulfåsa”.
Dessutom har vi i vår namnkonvention med ett grovt väderstreck, det kan också fylla en funktion med tanke på att samtliga idag stödda GPS-fil-format saknar särskild information om riktning.
Sen är som sagt även vägnumret med i kameranamnet, varför vet jag inte, men jag gissar att det är för att hålla löpnumren på en lägre nivå och dessutom ge kamerorna lite mer beskrivande namn.
m v h Henrik
Att kamerans position ligger ett par meter transversellt i färdriktningen är ju för oss användare av föga intresse.
Nej, det stämmer. Vi är ganska tåliga både i sidled och längsled när det gäller kamerans position för funktionen att en GPS-navigator skall varna för kameran. När man studerar rimligheten i data för en kamera på en karta vore det dock en fördel om kameran stod på sidan av vägen. När kameran står mitt i vägen är det svårare att från enbart dess position avgöra huruvida kameran fotograferar norrgående eller södergående trafik.
Tack för filen! Så vitt jag kan se finns inte vägnummer/namn med i dessa data. Rent tekniskt är det inget som vi skulle behöva, men med vår nuvarande namn-konvention har vi med vägnamnet i positionsnamnet.
Det vore väldigt trevligt om man kunde hitta någon automatisk metod för att hålla vår databas uppdaterad och korrekt, lämpligen genom att hämta data från någon annan databas. Förutsättningen för att en sådan metod skall fungera är dock dels att den andra databasen eller databaserna innehåller alla data som vi behöver, men framför allt att den andra databasen är komplett och korrekt.
Även om din fil eller dess underlag inte löser alla problem så kan den ändå komma till stor nytta. Då din fil innehåller hastigheter och vi vet att vår databas för många kamerapositioner har inaktuella hastigheter skulle vi kunna uppdatera hastigheterna i vår databas. Det gäller bara att hitta något (halv)automatiskt-vis att göra jämförelsen.
m v h Henrik
Hej och välkommen till forumet!
Vi tar tacksamt emot rapporter med data om kameror från alla håll som vi får dem. En del hittar vi för första gången i NVDB, en del mäts nya kameror in manuellt av personer på plats.
Oftast blir kvaliten på positionen bättre om den tas från NVDB, särskilt om man inte har möjlighet att på ett säkert vis stanna vid kameran för att mäta upp dess position. Det finns dock flera exempel på kamerapositioner där våra manuella mätningar är mer exakta än positionen från NVDB, i NVDB sägs kameran ofta stå mitt i vägen.
Det finns också exempel på när en fartkamera kommit med i NVDB närmare ett halvår efter att vi tagit med den i vår databas efter en manuell inmätnning: https://fartkameraforum.se/forums/topic/ny-kamera-uppsala/
Om ett nytt kameraskåp kommer upp tar vi gärna med det i vår databas även om fartkameran skulle vara inaktiv i några månader, alla uppdaterar inte sin GPS-navigator varje vecka…
Något verkar ha blivit knas med fil-uppladningen, kanske skulle det funka bättre om kmz-filen placerades i en zip-fil? Ser man även vägens namn eller nummer i din fil?
IGO-tråden ligger här: https://fartkameraforum.se/forums/topic/igo-8/
m v h Henrik
Efter att ha använt min GPS-navigator drygt en månad har jag nu upptäckt lite mera…
Jag trodde att skälet till att jag inte kunde köra Garmin Express under qemu var att Garmin Express inte tillät att GPS-enheten var ansluten via en USB-hub, flera sidor på nätet har antytt att det kan strula om den ansluts via USB-hub. Min egen slutsats är dock att den inte verkar stödja att bli inkopplad via USB 1.1, Garmin Express verkar kräva att min DriveAssist kopplas in via USB 2. By default emulerar qemu USB 1.1, men med lite extra flaggor har jag nu fått Garmin Express att fungera under qemu:
qemu-system-x86_64 -m 4096 -enable-kvm -smb / -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,bus=ehci.0,vendorid=0x091e,productid=0x28de diskimage_qemu_win7_garmin_express.imgJag har också upptäckt att min nya GPS-navigator går att styra med rösten. För att initiera röst-styrning säger man ”röstkommando” därefter ser man en meny med olika val som man kan säga, t ex ”kör hem”.
Tyvärr går det inte att via röstkommando navigera till punkter som lagts in under kategorin egna intressepunkter, men det går åtminstone med röstkommando navigera till punkter som lagts in under favoriter. Om man tidigare pekat-och-klickat till en egen intressepunkt går det också navigera till den med röstkommando via menyn ”senast sökta”.
Även i peka-och-klicka-menyerna är det ganska omständigt att ta sig till kategorin egna intressepunkter, de har hamnat långt ner i menyn.
En annan nackdel jämfört med min äldre GPS-navigator är att man verkar inte kunna lägga in någon egen bild till startup-skärmen. Kanske går det åtminstone lägga in egna fordons-ikoner om man knåpar och knepar, men möjligheten att ladda hem fordonsikoner verkar avara avstängt i Garmin Express.
m v h Henrik
De nya positionerna är nu inlagda.
m v h Henrik
Även på Gamla Tanneforsvägen i Linköping är det numera 40 km/h, jag uppdaterade även den laserplatsen.
m v h Henrik
Via mail har det kommit tips om att den enda nya kameran förutom Älmfors som tillkommit i NVDB på sistone är kameran i Broby utanför Uppsala som är omnämnd i en annan tråd. Därmed verkar det som om vi fortfarande har med alla fartkameror som finns med i NVDB.
m v h Henrik
Lika bra att lägga in de kameror man känner till så fort som möjligt, om vi sedan får info om fler kameror får vi försöka komma ihåg att undvika dubletter…
Nu är kameran inlagd som K301W07:
61.366426
15.735229
K301W07
80
Älmfors västgåendeTack för tipset!
m v h Henrik
Det låter som den här från NVDB:
Namn Värde
Id 21016010
Namn Älmfors västgående
E_Koordinat 539306
N_Koordinat 6803824
Vinkel 55
Monterad första gången 2017-02-21 00:00:00
Nedmonterad
Från datum 20170221
Till datum 99991231Det är en kamera som vi saknar. Jag hittade den i kartan på NVDB, har det måhända kommit in fler kameror i NVDB på sistone?
Ovanstående kamera är ännu inte införd i vår databas, koordinaterna måste räknas om till WGS84. Kanske borde man då samtidigt passa på att lägga in även andra nya kameror?
m v h Henrik
Tack, jo jag såg att det var några som hade lyckats köra Garmin Express under VirtualBox. Det gav mig hopp om att det skulle funka att köra under qemu som jag har installerat sen tidigare. Men det funkade ändå inte under qemu, antagligen för att qemu ger GPS-enheten till den virtuella datorn via en emulerad USB-hub.
Kanske kommer jag pröva installera VirtualBox vid tillfälle. Först får jag dock läsa på hur det är med kvm-kärnmodulen och VirtualBox, jag befarar att VirtualBox krockar med kvm som jag nu använder.
Men än så länge är det ingen panik, det blir nog först om något år som jag tycker att kartorna behöver uppdateras.
m v h Henrik
Jag hade hoppats kunna testa min nya GPS-navigator redan förra helgen, då blev jag dock däckad av någon slags förkylningsinflensa.
Sen ca 10 år tillbaka har jag en Garmin nüvi 200 som jag varit väldigt nöjd med. Denna recension kommer innehålla en del jämförelser mellan min nya Garmin DriveAssist 50 LMT-D och min gamla nüvi 200, vad har egenligen hänt på 10 år?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg funkar det inte att uppdatera kartor med Garmin Express under Linux. Det krävs att man har Windows eller MacOS på sin dator för att använda Garmin Express. Jag har också utan framgång provat att köra Windows i en virtuell dator under qemu. Med hjälp av qemu har jag visserligen kunnat starta Garmin Express, men den hittar inte GPS-navigatorn trots att jag delat ut USB-enheten från värd-datorn till gäst-datorn. När man delar ut USB-enheter i qemu hamnar de bakom en USB-hub på den emulerade datorn och Garmin Express verkar kräva att GPS-navigatorn ansluts direkt till en USB-port. Men det har åtminstone fungerat att ladda in fartkamerafiler och liknande filer med hjälp av en gammal poi-loader-installation som jag kör under Wine. Detta är samma poi-loader-installation som jag genom åren använt för att läsa in punkter till min nüvi 200.
En finess som jag uppskattar med min nya DriveAssist 50 är att aktuell hastighet visas direkt på displayen. På min gamla nüvi 200 var jag tvungen att klicka mig fram till en särskild meny för att se denna noggranna GPS-hastighet. Dessutom visar DriveAssist 50 gällande hastighet på vägen. Denna information verkar tas från kartdatabasen och vad jag sett hittills har hastigheten stämt ganska väl med verkligheten även om positionen för hastighetsbyte inte riktigt stämt med verklighetens position för hastighetsskylten. Dessutom blinkar fältet med aktuell hastighet rött om GPS-navigatorn tycker att man kör fortare än tillåtet. Naturligtvis tar inte Garmin något juridiskt ansvar för denna funktion, man kan ju inte lite på att dessa kartdata är 100% korrekta.
En annan rolig detalj är att de talade anvisningarna inte bara säger i vilken riktning man skall svänga i en korsning utan även namnet på gatan som man svänger in på. Nyttan med detta är nog begränsad, men jag är ändå ganska imponerad av den svenska talsyntesens förmåga att uttala vägnamn.
Mitt främsta skäl till att uppgradera min GPS-navigator var dock att jag ville ha dashcam-funktionalitet. Denna dashcam lagrar video som mp4-filer kodade i H264-format. Den sparade upplösningen är 1920×1080, men jag är inte helt övertygad om att sensorns upplösning verkligen är så stor. Det går inte urskilja andra bilars registreringsnummer. Tyvärr sparas inget ljud, enbart video sparas i mp4-filen.
Varje minut påbörjas en ny .mp4-fil och varje fil blir ca 71 MB stor. Det medföljande minneskortet på 4GB rymmer ca 45 minuters video. Då filerna är 71 MB stora kan jag inte bifoga någon sådan till detta inlägg, men jag har lagt upp en fil på http://poolhem.se/files/GRMN0067.MP4 om någon vill studera bildkvalitén.
Jag har ännu inte fått tillfälle att testa hur GPS-navigatorn reagerar vid trafikstörningar. Enligt uppgift skall den ta emot trafikinformation via radio. Det skall också gå att koppla DriveAssist 50 via bluetooth till en smartphone och den vägen tanka hem trafikinformation från internet. Denna smartphonekoppling har jag dock inte heller kunna prova då min telefon har för gammal version av Android.
På det stora hela är jag ganska nöjd med min nya DriveAssist 50 LMT-D. Dock befarar jag att jag om något år kommer bli frustrerad när kartorna börjar bli gamla och jag inte kan nyttja någon fungerande Garmin Express för att uppgradera kartorna.
m v h Henrik
Idag kom det en ny fil:
hej,
nu har jag formaterat om din navman kamerafil från 20170201 till igo-format.
Du kan lägga ut den på din poi filer – sida.
Det man måste göra i Igo navigator är att öka känsligheten för riktning för
hastighetskameror, då rikningen är för trubbig.
Detta görs i sys.txt i igo-biblioteket genom att lägg till raden :[warning]
speedcam_max_angle=179//Ludde
Tack för den uppdaterade filen Ludde!
m v h Henrik
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 4 månader sedan av
henca.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Fundamentet är den position som vi kallar för K272S05, den verkar fortfarande saknas i NVDB men övriga 11 finns idag med i NVDB. Sponant tycker jag ändå att vi låter K272S05 finnas kvar i vår databas. Kanske kommer de sätta upp en kamera på fundamentet i år? Om det däremot går flera år utan att det hamnar någon kamera på fundamentet kan det nog bli läge att ta bort den.
m v h Henrik
Ja, jag noterade också att NVDBs position verkade vara på fel sida av vägen. Ganska ofta så verkar inte deras precision så jättebra. Ofta sägs kamerorna stå mitt i vägen. Men det kan å andra sidan ibland också hända att vi får in manuella mätningar som inte är så jättenoga, ofta är det ju svårt att stanna för att göra en noggrann inmätning och då får man ta det lite på ett ungefär.
Men även om det skulle bli upp till 100m fel gör det inte så mycket för våra syften, i 90 km/h innebär 100m fel som mest 4 sekunder tidigare eller senare varning för fartkameran.
När det gäller fundamentet tycker jag spontant att vi kan ha kvar det som en kamera i vår databas åtminstone något år till. Om de skulle sätta upp en kamera där i vår eller i sommar så är alla med en fil yngre än ett år medvetna om den nya kameran. Det gör inget om vi ropar varg en gång för mycket, huvudsaken är att vi markerar rätt hastighet vid positionen.
m v h Henrik
Ok, då gömmer jag K227N13 men flyttar dess kommentar ”Broby” till K227N07. Vi fick in rapport om K227N07 redan i augusti:
Men den verkar inte ha funnits med i NVDB förrens helt nyligen. På min karta som jämför NVDB med vår databas finns inte kameran med i NVDB.
Tack för rapporten iallafall! Om inte annat så bidrog rapporten med kommentaren ”Broby” som gör det lättare att matcha mot NVDB-kameran.
m v h Henrik
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 4 månader sedan av
-
FörfattareInlägg